30 juli 2005

I min serie kända män som varit i ...

Här måste jag direkt erkänna att rubriken ljuger lite. Serien är än så länge ingen serie. Faktum är att detta är den första filmen. Men det kanske kommer fler och då blir det ju en serie. Men vilka kända män och vart dom då har varit, det är en annan historia.

Nåväl. Till dagens film. Det jag nu avslöjar är rena rama filmhistorien, inte ens de mest kunniga filmvetarna vet detta. Det har varit en väl dold hemlighet sedan 1927, att när den stora stumfilmsskådespelaren Buster Keaton skulle välja inspelningsplats för sin film Generalen, valde han helt fräckt att spela in de flesta scenerna i den lilla svenska staden Mariefred.

Mina damer och herrar dags för lite filmhistoria:

Buster goes Mariefred

2 kommentarer:

  1. Ha ha - blev l i t e lurad, en stund.

    SvaraRadera
  2. Vadå lurad? Nu fattar jag ingenting?

    SvaraRadera