23 september 2005

Stor och stark i Folkets Park


"Mitt i den svenska sommaren finns en Folkets Park.
Där blir den rädde av en pilsner stor och stark.
Där blir den sorgsne glad, här blir den arge snäll
och ensam eller tvåsam - det är sommarkväll."

Beppe Wolgers

Nu ska jag fröjda mig i Hela Svenska Folkets Park.
Göran Willis och Staffan Bengtsson.
Har lämnat bensinmackarnas Sverige därhän.
Nu letar de vidare ...
i den svenska sommarhagen.
Inhängnad endast av Folkets Park!!

Från 1920-talets Ernst Rolf-revyer ...
via 50-talets "Snoddas" till ..
Ja vad kan man se idag?
Har inte en aning.
Kanske finns svaret i boken,
"Hela Svenska Folkets Park"

... annars mailar väl han Hansson på FHP svaret!

Kanske hittar jag något byggbart?
Kombinerbart med affischfynden hos Martin Klasch?

7 kommentarer:

  1. Ah! Jag förstår att just du skulle gilla en sån bok.

    SvaraRadera
  2. Stor och stark går till Folkets park
    Liten och klen går till Frälsningsarmén

    SvaraRadera
  3. Recensionen var bra: "Men själv har jag alltså svårt för den här typen av böcker: två kulturförståsigpåare som förhärligar sin egen idé att åka omkring och pekar på något i vår levande kultur och frysa det till is likt en av storskurkarna i Batman. Med lite självinsikt borde författarna istället k-märka sig själva..."

    Själv är jag väldigt förtjust i de båda gubbarna och har de flesta böckerna men folkparker har jag inget förhållande till. Men det behövs kanske inte.

    SvaraRadera
  4. Johnny: Ett måste. Kan ju finnas något byggbart fynd! Någon förfallen byggnad, där musiken hörs från vinden! Eventuellt ska jag göra en utställning med Uffe Lundkvist i sommar, så jag hoppas hitta nåt som passar in i Nollberga!

    perspektivet: Tack, då är jag stor och stark!

    fronning:Håller med dig, men det gäller att rida på sin framgångsvåg!!
    Men som ovan sagts. Det kan finnas något intressant.
    Apropå förhållande, så har jag ett bättre förhållande till de gamla bensinmackarna!

    SvaraRadera
  5. Usch, mr J, jag vill inget höra om dina vridna förhållanden:-)

    Lundkvist, en annan folkhems- och nostalgiromantiker, är en favorit sedan ca 25 år. Tyvärr tycks han fastnat i Nollberga (15 år!!!), vilket är trist enligt mig. Det är väl en "alltför" bra födkrok för att ge upp kan jag tänka. Jag blogga några favoritteckningar av honom för länge sedan:
    http://musselsoppansvanner.blogspot.com/2005_05_18_musselsoppansvanner_archive.html
    Men säg inget. Han kanske kräver mig på pengar:-)

    SvaraRadera
  6. fronning: Håller helt med.
    Man kan ana en viss talang hos den gode Lundkvist!!
    Jag tycker dock att han mer fastnat i den lilla hålan med dess belägenhet strax utanför Norrköping alltför länge!!
    Han borde besöka hufvudstaden lite oftare....

    Om du inte visar lite större intresse för mina gamla, enligt dig vridna förhållanden, då ...
    Då kommer Lundkvist garanterat att krävfa dig på upphovsrelaterade pengar.
    Pengar som kommer att direkt gå till välgörande ändamål:
    Mina krogbesök!!!

    SvaraRadera
  7. Nej, för all del - berätta allt!!

    SvaraRadera