17 november 2005

Bandyn gås tre perioder.

Bandy är en innovativ sport.
Här räds man inte.
Bandyn vill alltid publikens bästa.
För några år sedan var det bollen.
Bandybollen.
Det röda nystanet.
Omkretsen ökades på med 2,4 mm.
Inte mycket tyckte novisen vid spisen.
Förändrar hela spelet, sa experterna.
Men bandyn vågade ta steget.
In i en ny bandyera.

Nu är det dags igen.
Nu vill bandyn testa treperiodssystemet.
3 x 30 minuter.
Istället för 2 x 45.
Ger högre tempo i matcherna.
Spelarna orkar mer ...
.. isarnas blanka tid blir längre.
Första testmatchen blir på söndag.
På Rocklunda.
I centrum, självklart.
Trefaldiga mästarlaget Vetlanda BK.
Ska man testa förändringar för spelets bästa ...
.. ska ju de bästa lagen vara med!
Självklart, sa Bull
Självklart, sa Bill.

8 kommentarer:

  1. Josephzohn: Men... hmm... jag gillar inte större bollar. Och jag gillar definitivt inte tre perioder. Den enda fördelen jag kan se med detta SYSTEMskifte är väl att det blir TVÅ pausar. Innebär det att man ska ha med sig TVÅ termosar framöver? I så fall...

    SvaraRadera
  2. perspektivet:
    Så länge bollen är rund är jag lugn, tycker inte att bollbytet påverkade spelet speciellt mycket.
    Frågan är om det gjort det lättare för publiken att se bollen? Tror inte det.

    Vad gäller tre perioder är jag skeptisk. Det gynnar ju inte vältränade lag som VBK och Villa! Högre tempo? Skeptisk.
    Men en extra bandykaffepaus ... ser som du en fördel.

    Jag tycker att det är bra att man testar nya idéer. Frågan är dock om man ska göra det under seriespelet?

    SvaraRadera
  3. Josephzohn: Sant. Nya idéer ska testas i just testmatcher. Bollarna. Nej, det innebär ingen större skillnad, så må det vara hänt. Och materialet har ju också skiftat. Men silikonbollar säger vi nej till!

    Viktigast av allt är ju att förändringarna går i linje med traditionerna. Då är förändringar ok.

    SvaraRadera
  4. perspektivet:
    Det viktigaste är absolut att det inte förändrar till det sämre. Bandy är bandy och det ska inte bli något annat än bandy. Enoff is enoff!
    Tycker av princip inte om silikonbollar, där är jag helt på naturskyddsföreningarnas linje? Negerbollar tycker jag däremot mycket om.

    SvaraRadera
  5. Josephzohn: Negerbollar är mycket gott. Det bästa är att om man inte har nåt gott hemma så är det ganska enkelt att göra negerbollar! Appropå negerbollar fick en bloggidé, om en rolig grej jag såg på TV för länge sedan och som måste spridas till omvärlden!

    SvaraRadera
  6. perspektivet::
    Roliga idéér ska spridas likt negerbollarna på de svenska konditorierna.
    Väntar med spänning.
    Tålamod.
    Tålamod.

    SvaraRadera
  7. Ja, nu ligger den där. Men genast ifrågasatt.

    SvaraRadera
  8. perspektivet:
    Jag såg det.
    Ständigt dessa missar av poängerna.
    Det handlar ju om havre och strävheten.
    Men så fort man nämner dessa läckerbitar, då blir det obalans i debatten.

    SvaraRadera