16 november 2005

... gås bandylexikon (uppdatering, Bandykaffe)

Ikväll smäller det!
Hemmapremiär.
Vänersborg besöker Kullen.
Tufft så det förslår.
Vänersborg har imponerat på försäsongen.
Och vann klart träningsmatchen mot VBK.
Men nu, nu är det seriespel.
Nu är vi betydligt mer på tå.

Lagom till hemmapremiären.

... gås bandylexikon ..
..tackar Kallhälls bandyguru Ulf Hansson.


B
Bandykaffe
, är en specialitet som är lika gammal som själva bandyspelandet. Redan hos dom gamla grekerna har man hittat rester som visar att dom försökte tillverka denna dryck, men när isen lämnade Aten, så upphörde deras försök.
Nedanstående recept är nedtecknat av den småländske bandygurun "han Hansson" i bandyförorten Kallhäll. Trots att han på gamla dar blivit med ett halvt grönt hjärta, så kan du lita på att hans kunskaper om bandykaffe sitter kvar i den gula hjärnhalvan.

Hanssons Bandykaffe
Att koka bandykaffe är en speciell ceremoni, som man kan skriva mycket om. Här är en ortfattad beskrivning om hur det går till. Det finns 2 saker som är viktiga; ingredienserna och värmen. Ett bandykaffe med fel ingredienser smakar inte rätt, och ett kallt bandykaffe fyller ingen funktion. Beskrivning gäller en termos som innehåller 70 cl.

1. Fyll termosen med kokande vatten. En icke uppvärmd termos förtar nämligen värmen från bandykaffet.

2. Mät upp 23 cl rent brännvin. (1/3 av totala vätskemängden). Häll i detta i ett värmefast glas, och ställ glaset över ett värmeljus. Precis som i p.1 handlar det om att hålla värmen.

3. Koka sen kaffet, och tänk på att mängden kaffekorn ska motsvara totala mängden vätska, inkl brännvin. Som i detta exemplet innehåller bandykaffet 70 cl. Detta motsvarar ca 5 koppar kaffe. Men när man kokar kaffet tar man då bara med 2/3 av vattnet, men samma mängd kaffekorn måste dock ändå med.

4. När kaffet är färdigkokat, tömmer man termosen fri från vatten, och fyller sen i det uppvärmda brännvinet. Sen fyller man på kaffe tills termosen är fylld.

5. Sen är bandykaffet klart. Det är bara att stoppa termosen i en portfölj, och ge sig iväg till bandyarenan. Som alla med kultur vet, så intas bandykaffe i pausen. På senare tid har det visat sig att många inte förstått detta. Det klunkas glögg, punsch och annat även under spelets gång. Detta är icke seriöst. När bandyn pågår koncentrerar man sig på spelet. När det är paus dricker man bandykaffe. Så det så !!

... gås bandylexikon (BAOB)

8 kommentarer:

  1. Vågar du inte tippa idag?

    SvaraRadera
  2. forza:
    Du då?
    Men det är ju mänskligt att fega :-)
    Men i mitt fall skyller jag på glömskan. Jag glömde bara bort det, men två timmar innan domaren blåser till spel, får du mitt tips. 7-5 till VBK.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Ja det närmas sig din tippning ser jag på text-tv.

    Kanske får ta o prova göra det där kaffet ngn gång...

    SvaraRadera
  5. Josephzohn: Tack för din kulturgärning. Kanske var detta din viktigaste postning hittills.
    -Vilket brännvin anväder du? I Li'lôping var Explorer mest, tror jag... eller hembränt. Men hembränt tycker inte jag är seriöst. I Småland använder man väl Renat i bandykaffet. Jag tror morfar gjorde det... eller så var det en sort som inte finns längre, kommer ej ihåg vad den hette...

    SvaraRadera
  6. karin:
    Fixa till kaffet, öppna dina fönster på vid gavel, på med Radiosporten, sätt dig i soffan ... nu är du mycket nära en riktig bandymatch.

    perspektivet:
    Spelar roll, spelar bandyboll bara det är 40% ... pocenten (inte docenten)
    Vilken morfar .. drack han slut på hela lagret alldeles själv.
    Fantastiskt, men han var ju smålänning, lr hur?
    (Din morfar, påminner mig om en gammal härlig Ulf Lundkvist ... om sprit och att bli gammal, den kanske kommer på en blogg nära dig ...)

    SvaraRadera
  7. Josephzohn: Jo, visst var han smålänning. Tvärr dog han innan jag föddes. Men det var inte levern vad jag vet... Man lever så länge man har en lever!

    SvaraRadera
  8. åerspektivet:
    .. sa njuren.
    Jag har startat efterforkningarna efter han Lundkvists bild/er. Vet att jag har dom nånstans. Men jag vet bara inte var. Kollade igenom hans bok Colores, men den var inte med där ..
    Tålamod, tålamod men det är vi ju vana vid, vi bandyvänner i arbetstagarnas utkanter.

    SvaraRadera