23 november 2005

... gås bandylexikon (uppdatering, Jokern)

J
Jokern, en sångskaparen av rang, helt okänd för de flesta. Vem var han denne Jokern? Ingen som vet, ingen som vet!
Men hans största hit, den lever kvar. Den kommer alltid alltid att leva vidare. Framförallt runt alla bandybanor i världens alla hörnflaggor.
"Min halvback" insjungen av allas vår bandydrottning, Ulla Billquist. Av rättighetsskäl kan bandylexikonet endast publicera de två första verserna, men redan här känner man av storheten i Jokerns skaparkraft.

Min halvback
Min fästman han var modelejon, bandycharmör,
kan hända för min skull, jag är svag just därför.
men nu är den matchen länges'en förbi,
jag såg på hans fotografi.

Hans skridskor är för stora och hans hjälm för trång,
hans byxor för gula och hans klubba för lång,
men det gör det samma för han är min halvback,
någonstans på planen.


... gås bandylexikon ..

1 kommentar:

  1. Jokern... Jag vill minnas att Johnny Bode gav ut skivor under den pseudonymen. Under sin tid som quisling i Norge gjorde han om "Min soldat" och sjöng "någonstans vid fronten". Ulla Billquist har dessutom sjungit in flera av hans kompositioner.

    Men vad vet jag. Det är kanske snarast är så att Mr J vet mer om Jokerns identitet än han låter påskina.

    SvaraRadera