22 november 2005

... gås loppis, julen är räddad

På söndag är det första advent.
Det är skyltsöndag.
Julen står för dörren.
Men redan idag gjorde jag julen ...
Ett fynd.
Dagens fynd ...
På Stadsmissionens loppmarknad.
Vid det stora torget i Gamla Stan.
En gammal hederlig EP.
Arne Lamberth.
O helga natt.
Stilla natt, heliga natt.
Det är en ros utsprungen
Gläns över sjö och strand.
Härlig är jorden.


Tyvärr kan jag inte spela den.
Har ingen gammaldags grammofon.
Men.
Omslaget.
Känslan.
En gammal EP.
I fint skick.
Det räcker.
Jag vet ju att det låter bra!

7 kommentarer:

  1. Josephzohn: Det är bara att gratulera. Bra tajming. Snart är det dags att börja lyssna på julmusik, i ditt fall att börja "tänka" på julmusik...

    Jag har heller ingen grammofon. Men funderar allvarligt på att köpa en. Jag har ju en del fina skivor...

    SvaraRadera
  2. Josephzohn: Glömde skriva att just Gläns över sjö och strand, den är riktigt stämningsfull. Nästan lika fin som han Höglunds Genesarets sjö...

    SvaraRadera
  3. perspektivet:
    Att tänka musik, det är fint det!
    Det var ett så fint omslag att jag inte kunde låta bli att köpa den.
    Så nu har jag fem fina låtar som jag kan sitta och tänka ..
    Jag minns att vi hade en EP med just Lamberth, när vi var små.

    En undran, har han Lamberth spelat in Gotländsk sommarnatt?
    Ernie har det men frågan är om Arne gjort det?
    Man måste ju planera inför sommartänket också!

    En grammofon! Kanske är dags. Har också en massa fina gamla vinylskivor. och i längden blir det jobbigt att tänka alla dessa låtar ...
    Sen skulle jag digitalisera en hel del av dom ... men det är en annan musikhistoria.

    SvaraRadera
  4. Josephzohn: Ja, att tänka musik är fint. Men när det gått ett tag sedan man hörde det sist så finns en risk att dom börjar tänkas falskt, så är det i alla fall för mig. Men det är klart, Gläns över sjö och strand, den sitter som gjuten i skallen...

    SvaraRadera
  5. perspektivet:
    Melodierna glömmer jag aldrig, det är värre med texterna. Men den du nämner "Gläns över plan och is", den texten sitter som gjuten, som han sa muraren.

    SvaraRadera
  6. Josefzohn: När du nämner det så, en annan som sitter som gjuten är ju "Bandyn är kommen.." och såhär års sjöngs väl "Bered en is för bandyn" i alla kyrkor?

    SvaraRadera
  7. perspektivet:
    Självklart.
    Det står ju tydligt "Sandas inte" på alla kyrkogårdsgångar så här års och det är ju inte halkrisken dom varnar för .. nej här ska spolas ... här ska beredas is för bandyn!

    Sitter och filar på några gamla kära bandyvisor .. men ingen är klar för publicering ...

    SvaraRadera