15 december 2005

Jacques Tati - The Box

Jacques Tati.
Den store filmskaparen.
En av mina personliga favoriter.
Jag köpte ...
"The Box" ...
.. The best of ...
Nu har jag sett om alla ...
.. mästerverken.

Fest i byn.
Första långfilmen.
NU I FÄRG
Semestersabotören från 1953.
Nu dyker Monsieur Hulot upp ...
En riktig klassiker.
Min Onkel.
En kärleksfull satir.
Monsieur Hulot möter det moderna samhället.
Oscar 1958, "Bästa utländska film"
PlayTime.
"de tusen geniala detaljernas film"
Mr. Hulot irrar vidare i det moderna teknologiska samhället.
Trots publiksuccén blev filmen ett ekonomiskt fiasko ...
Traffic.
Tatis sista spelfilm.
I huvudrollen "campingbilen".



Bonusmaterial.
Träna upp din vänsterkrok, (1936)
Skolan för brevbärare, (1947)
Kvällskursen, (1967)


Boxbetyget kan bara bli ...

2 kommentarer:

  1. Josephzohn: En fin julklapp till dig själv! Den var du väl värd, det tycker jag. Du är värd att koppla av med Tati efter alla roliga, intressanta och viktiga postningar du gjort detta bloggens år 2005.

    SvaraRadera
  2. perspektivet:
    Tack.
    Viktiga poster, det är bandyord och inga visor det ...

    SvaraRadera