14 juli 2006

I förfallet bor skönheten

Om några dagar bär det av ...
Gotland.
Och.
Som ett brev på posten.
Kom precis i detta ögonblick.
En tidning ...
Spårstumpen.
Föreningen Gotlandstågets medlemstidning.
På baksidan fanns tre fina gamla foton.
Tagna av medlemmen Jöran Johansson (konstig stafvning) :-)
Nåväl.
Fotona togs 1966.
När alla spår var upprivna.
Numera är alla järnvägskänslor upprivna.
Över att spåren är upprivna.
Men.
Han fann den gode men för mig okände Jöran.
Några lämningar.
Bl.a. denna postvagn från KlRJ (Klintehamn-Roma Järnväg).
Denna vagn är idag renoverad och återställd ...
Men.

Jag drar mig till minnes.
Det är mitten av 1990-talet.
Det är sommar.
Det är Gotland.
Min gode vän.
Sommargotlänningen Hasse Lindroth och undertecknad.
For runt på Gotland
Upptäcktsresor i den gamla järnvägens spår.
Vid Etelhem.
Bland buskar och snår.
Huvva, huvva.
En gammal övergiven järnvägsvagn.
Ett fynd.
Måste vi rapportera.
Sagt och ringt.
Jodå.
Dom lovade att kolla upp.
Och.
Tyvärr.
Dom kollade ...
Både upp och ner.
Och.
Betydligt nogrannare än vad vi gjorde ...
Järnvägsarkeologerna från Stockholm :-)
Och.
Och ...
Vårat vagnsfynd ...
.. visade sig vara en cirkusvagn ...
Hahaha ...
Visserligen gammal.
Visserligen förfallen ...
Men.
Ändå.
Pinsamt!
Sedan dess har vi aldrig rapporterat några av våra fynd.
Men.
Dom fanns ...
Och.
Finns kvar.
Det vet jag.
Dom förfaller i skönhet ...
Ensamma och övergivna.
Tills någon annan hittar dom ... :-)

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar