17 september 2006

Aguéli gås Waldemarsudde ...

.. och jag gås med.
Ivan Augéli.
Stallmästarns pojk från Sala.
Johan Gustaf Agelii från Sala.
Som blev konstnären Ivan Aguéli från Sala.
Nu utställd på Eugens Waldemarsudde.
Äntligen säger jag.
Undertecknad ...
Som härom året.
Reste ända till Sala.
Till Augélimuseet ...
.. för att se hans verk.
Jag reste ända till Sala ...
. för att konstatera att ...
Just den dagen var museet stängt.
Men man kan inte vinna jämt :-)

Men.
Idag fick jag äntligen se hans konst!
Och jag kan konstatera.
Han är lysande.
Han är en lysande stjärna.
Det är så bra.
Det är så enkelt.
Det är så magnetiskt.
Hela tiden samma färgtoner ...
Gotland, Paris, Egypten ...
Hela tiden samma färgtoner ...
Samma färgtoner livet genom.
Men vilka färgtoner!
Ivan Aguéli ...
.. var kubist innan kubismen fanns!
.. målade som Cezanne innan Cezanne gjorde det!

Ivan Augéli ...
Det finns bara en Augéli och det är Augéli.
Opåverkad av andra ...
Däremot inspirerade han andra ...
Göransson, Nordström m.fl ...
Alla har de studerat Ivan Augéli.
Och beundrat honom.
Helt säkert!

Har du inte sett Ivan Augéli?
På Waldemarsudde?
Gör det!

Tänk att kunna måla så bra och ...
.. dessutom få bli överkörd av ett ...
.
Det kallar jag en värdig död.
För en mystiker och målare ...

7 kommentarer:

  1. Tack för tippset! MK har korat honom till en av Sveriges bästa målare. Vi skola nu alla se hans alster på Waldemarsudde -snarast!

    SvaraRadera
  2. Om man likt jaget är helt borta när det gäller förkortningen MK.
    Vad göra?
    Jo man googlar.
    Och då.
    Vad är det första som kommer opp?
    Jo MK Bussresor!!!
    Och om dom säger att Ivan äro bäst, då är han bäst.
    Nu blir det lemmeltåget ut till prinsens kök och konsthall!

    SvaraRadera
  3. Jorå, vi skola anordna att horder (uttalas hårrder) av kulturbärande och bakelsesugna tanter från landsorten invaderar udden.

    SvaraRadera
  4. Prinsens kök är förvarnat.
    Konstnären som jag för många år sedan benämnde [Beträd ej gräsmattan] och som jag till min glädje i detta nu upptäckte fanns kvar är likaså förvarnad :D

    SvaraRadera
  5. Hahaha!!! Honom/henne ska vi leta upp!

    Har du läst boken om Aguéli av Torbjörn Säfve förresten?

    SvaraRadera
  6. Augélis Säfve har jag läst.
    Porträttet som pryder bokens omslag finns med på utställningen.
    Ett lysande sådant!

    SvaraRadera