22 januari 2008

Dagens Konsthandlare

Ett fynd.
På Stadsmissionens second hand.
Vid Stortorget.
En äkta Edvin Hägg.
Billigt.
Oförskämt billigt.



Ett vintermotiv helt i Sverkers stil, "le mesure" :-), med ett vitt hus, garanterat från Vetlanda. Kolla in den oerhört fint målade moppen!! Skidorna vackert uppställda mot huset. En vinterpaus.

Men jag vet inte vilket hus det är och jag skulle gärna vilja veta vilket. Finns det kvar?? Rivet?? Var kan det ha legat? Östersand?? Kan det vara Fasths, som låg nere vid bäcken?

Någon??

Konsthandlarn! Du brukar veta det mesta!! Aning??

Andra bloggar om: , , ,

11 kommentarer:

  1. Borde vara Östersand 14
    Vid Boltastigen. Nu är det isf rött
    med vita knutar.
    Där har en annan konsthandlare en
    gång bott "Ludde" Lundin.
    Hoppas jag har rätt.

    SvaraRadera
  2. Östersan 14!
    Du har säkert rätt, det brukar du ju ha!
    Ludde Lundin minns jag, men huset har jag glömt :-)!

    SvaraRadera
  3. Nu du Göran!!
    Kommer just från en utflyckt med
    skohandlare Nyman, efter att ha visat honom bilden på huset stängde
    jag gallerit och vi åkte och tittade på huset. Det är nu bekräftat huset finns kvar Östersand 14 på väggen. Nu det bästa här bodde Edvin Hägg med ateljé
    på övervåningen. DÄ Du!

    SvaraRadera
  4. Underbart, underbart.
    TACK!

    Och när du skriver att han bodde där och hade sin ateljé så borde jag ju tänkt på det för det visste jag ju att han haft sin ateljé i det huset som Ludde bodde i, men jag hade ingen aning om hur det huset såg ut.

    Men detta var jättekul och än en gång märsi boko

    SvaraRadera
  5. Tack.
    Detta var faktiskt jädrans kul.
    Han den gamle cyklade runt i det gamla Östersand men kunde inte komma på vad det kunde vara för hus.
    Så jag började tveka lite, kanske var det nåt knäkla okänd bonnahus.
    Kanske var det från Bromma .. äsch f'låt jag ska inte blanda in Bromma i bensinen igen :-)

    Och att det var hans egna ateljé gör fyndet ännu mera fyndigt!

    SvaraRadera
  6. Bromma eller tiger i tanken ger samma resultat - rivstart. Fyndigt va?

    SvaraRadera
  7. Hej. Ser att det var längesedan detta var aktuellt, men måste skriva några rader ändån. Så fort jag såg tavlan såg jag att det var Boltastigen Vetlanda, vad jag minns från min barndom i Vetlanda på 50-talet så bodde där då en blind man minns tyvärr inte namnet på honom. Sedemera köpte badmästare Bengt Gustavsson med hustru huset. ( hustrun dotter till gamle polismästaren Bengt Norrman)
    Göran S

    SvaraRadera
  8. Den blinde mannen hette Hans Oldenburg har kollat med Bengt Gustavsson. Den tidigare historien stämmer med vad andra återgivit enligt Gustavsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. annonyman: Ursäkta det sena svaret, men visst stämmer historien, som nu fylldes på med lite mer sanna fakta!

      Radera