16 februari 2008

Dagens RR

Häromveckan såg jag en Roger Risberg i Bukowskis fönster på Arsenalsgatan. En typisk och klassisk Risberg. Röd och svart med ett par boxande gentlemän som motiv. Mustigt härlig:-). Den kommer säkert på "Moderna Vårauktionen", för det var nyinlämnade som fönstervisades.

Hade Sabina bott där hon skulle ha bott, hade hon också sett denna "risbergare", från fönster till fönster, men nu flyttade ju regissör Kulle på sin egen Krakows ungdomskärlek, så jag är inte hundra på att Sabina sett den :).

Nåväl.

Igår såg jag RR i ett annat fönster. Ja inte konstnären själv, men väl hans teckningar. Galleri Bel' Art på Birger Jarlsgatan visar med start idag teckningar av Risberg. Ett måste.


¨Roger Risberg – är en absurdist och bärsärk, en av de genuint udda frigångarna i utkanten av den svenska konstscenen. En primitiv kraft som i klarsyn och förvirring söker barnet och barbaren under vår alltmer sofistikerade polityr¨.
Folke Edwards i katalogen ¨Norrsken 92¨, Göteborgs Konsthall 1992.

"Gustaf Adolf"



Andra bloggar om: , , ,

17 kommentarer:

  1. Då vet man vad man ska bju på då, så du inget får

    SvaraRadera
  2. Hahahaha vore bättre du bjöd på Lennart Risbergs gamla boxarhandskar!

    SvaraRadera
  3. det förstår jag att du tycker men se den guuben går jante på seru

    SvaraRadera
  4. ja, ja, nej, nej ..
    Skyll dig sjäv då.
    Då rullar vi ...

    SvaraRadera
  5. .. sen är det bara för dig att hoppas att det du inte har en glaskäke som han Lennart utan att du reser dig på nio, så att det blir lite kamp om boxarbilden hahahahahaha ...
    (Brorsan, kan du sätta in travvinsten på mitt konto igen)

    SvaraRadera
  6. Du kommer inte ens ha uppfattat vad som hände när du i grodvinkel ser mig glida iväg med konstskatten. Du kan väl räkna till... nä just det det är svårt att räkna när man e utslagen. Sekonderna lämnar ringen!! Nu kör vi!

    SvaraRadera
  7. Jajajajajaja snacka går ju och skriva också verkar det som, men jag ger mig aldrig om det är nåt jag vill ha ...
    Det är bättre att du satsar på en teckning på det däringa galleriet!
    Besvikelse är en svår känsla att jobba bort!!

    SvaraRadera
  8. En annan har ju sparrat mot Håkan Brock men du e säkert en sån som kör med riktigt fula trix! Bäst att tejpa örona.

    SvaraRadera
  9. Håkan Brock?
    Han med teddibjörnen??
    Oooops.
    Jag lägger mig, jag lägger mig, sa Håkan Brock :-)
    Exakt tejpa dina öron om du inte vill sluta som han som mötte Tajson och vars namn jag just nu förlagt bland andra boxande herrar i Sekonderna lämnar :-)
    Men jag biter lika bra som Tajson bara så att du vet och det är utan löständerna ...

    SvaraRadera
  10. Det var de jag tänkte - MrJ e sekert en sån däringa nafsare som Tajsån. Hålifijld hette mannen utan öra om jag kommer ihåg'et rett. Huvva!

    SvaraRadera
  11. .. evander var förnamnet efter den kende författarkållegan, nu minns en annan osså, men haja vilka tips en annan fått via den däringa tjokka jäla boken av den där söderkisen slas vetja, vad var det nu den hette?
    se kunderna gå eller typ vetja!
    Bobo Ohlsson han kunde tydligen slåss å han sloss inte för nåra jäla medaljer inte, näru den va en hederlig typ han sloss för pengarna ... osså dunka han den där Lennart Risberg i canvasen, men vi, vi ska slåss om en Roger Risberg :)

    SvaraRadera
  12. ut me gaddarna och upp me kardorna nu blire åka av!

    SvaraRadera
  13. Se upp i konstbacken ...

    SvaraRadera
  14. konståkningsbacken menar du?

    SvaraRadera
  15. Kallat vad du vill.
    Konstboxningsbacken.
    En sak är säker en j*vla smäll blir det, så spela in ditt tidigare liv på DVD så att du kan återse det ..:)

    SvaraRadera
  16. Det är samma allihop som pratar här och RR som försöker väcka intresse för sina bilder som är totalt opåverkade av all utbildning, dvs exakt som om en 8-åring hade gjort något på skoj på teckningstimmen.

    SvaraRadera