23 mars 2008

Dagens Spegling

Igår TV-besåg jag hur ett överlägset Blåvitt besegrade Kalmar FF med 3-1 i Supercupen, eller rättare sagt hur IFK Göteborg besegrade brassen Cesar Santin. Kalmar FF var som vanligt lika tråkigt att titta på, av Nannes lagbygge såg jag intet. Pang på och fult spel, det är Kalmar FF det. På Ullevis arkitektoriskt vackert svängda läktarna satt det 1 643 småfrusna åskådare ...

Vetlanda.. annat var det förra gången jag såg en match mellan dessa två giganter till lag på Ullevi. Då var året 1975 och det var seriefinal i dåvarande Division 2. Det var den 11 juni 1975 och vi var över 45 000 som tittade på. Exakt (numera är det ju bara att googla) var vi 45 951 som satt och njöt i försommarvärmen. Hur matchen slutade kommer jag inte ihåg, men det kan man ju googla om, om man är intresserad, men jag minns att det tyvärr var Kalmar som gick upp i Allsvenskan.

Det jag också minns från detta nådens fotbollsår var att jag spelade fotboll i den mindre kända klubben Roxy IF och att några av oss for land och rike runt för följa Blåvitts "återtåg". Vi var i skogarna kring Grimsås och letade efter en fotbollsplan, på väg till Fredrikskans i Kalmar badade vi i Forserums torgbassäng. Det jag också minns med glädje är att det i snitt var över 15 000 som satt på Ullevi för att kolla hemmamatcher mot Blomstermåla, Trollhättan, Norrby, Grimsås m.fl.!!

Det är faktiskt detta år som IFK blir "Blåvitt" med nästan hela Göteborg. Klubben har värvat storstjärnorna Ove Kindvall och Björn Nordqvist, men den bästa värvningen är värvningen av "talangen från Jonsered", Torbjörn Nilsson. Torbjörn Nilsson i Blåvitt och det var fotbollshausse på stan, dygnet runt :).

Året efter, 1976 är vi 50 690 som betalat entré för att kolla på derbyt mellan Blåvitt och GAIS. 50 690 på ett derby i Division 2!! 1976 vann Göteborg äntligen Divison 2 och var tillbaka i Allsvnskan, efter sex tunga år i "tvåan" och sen började ju en storhetstid som inte kan ha undgått någon!!?? Men då, då satt undertecknad inte på Nya Ullevi, då satt undertecknad på en av de sju Islas Canarias och försökte följa matcherna via Sveriges Radios utlandssändningar ...



Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Gäss!! Roxy IF i division 7, tror jag det va, det var tider det, vilket lag, sicka lirare, vi spelade nästan alltid söndagsförmiddagar och de flesta kom direkt från färjorna ... Men efter en iskall dusch, så fick vi oftast ihop fullt lag!! :)

    SvaraRadera