18 juni 2008

Dagens 1001+19

Minnesgoda läsare minns att jag häromdagen köpte tegelstenen.
"1001 filmer - du måste se innan du dör".
Nu har jag läst igenom den!
Alla 960 sidorna!
Kollat alla 830 fotografierna!
Det var ett hästgöra.
Men ska man så ska man.
Och visst!
Här finns de flesta filmgodingarna.
Men och jag betonar MEN!!
Jag saknar 19.
Jag saknar 19 klassiker.
19 svenska klassiker.
Därför rubriken!
När dom är med.
Kan dom döpa om boken.
"1020 filmer - du måste se innan du dör".


Sa jag 19 svenska klassiker.
Och dom är ...
.. "Åsa-Nisse" från 1949 och ...
.. slutar 1968 med "Åsa-Nisse och den stora kalabaliken".
19 filmer om Åsa-Nisse.
Hur kunde dom missa dom??
Ofattbart.
Skandal!!
Egentligen protesterar alla som kan sin Åsa-Nisse.
Egentligen är det ju 20 filmer.
Sant.
Visserligen sant.
Det gjordes 20 filmer om han på Åsen.
Men den sista.
"Åsa-Nisse i rekordform"
Den är så dålig.
Den förstår jag att dom missat!
Nakenscener och svordomar.
Då är det ingen äkta Åsa-Nisse.
Vid Sarons liljor och kors i Kapernaum!!
Då är det ingen äkta Åsa-Nisse!!

Sa jag det??
Sa jag att dom helt missat Ragnar Frisk.
Demonregissören Ragnar Frisk är inte med.
Inte en enda av hans storfilmer finns med.
Hans namn nämns inte någonstans.
Dom har missat över 60 filmer???
Å andra sidan.
Han Troell, Jan Troell är inte heller representerad.
Ingen Ut- eller Invandring här inte ...
Märkligt.
Men smaken är ju delad ...
Bergman är med.
Och han Anderssons "En kärlekshistoria" är med.
Bra så.
Men Gilliap??
Sångerna från andra våningen??
Har dom tystnat??
Har dom tystnat??
Tystnat??
Tystnad tagning!!
Tystnad ...
Nästa Motell Filbyter ...

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar