28 maj 2009

Dagens Portal



Detta är en känd portal i Gamla stan.
Adressen är Svartmangatan 20.

Men vi tar det från början.
I begynnelsen ...
I begynnelsen var det han Fronning.
All början är i Bromma.
Det är därför all början är så svår :)
Det började med Gösta Spångs bild från 1942.
Han Fronning undrade.
Vem var fotografen??
Jag såg bilden och visste.
Den där bilden har jag??
Visst.
Men var??
Till slut fann jag svaret i Stortorget.
Stortorget, tidningen Mäster-Olofsgården.

Stortorget, tidningen Mäster-Olofsgården.
Höjdpunkten för oss som jobbade i Gamla stan på 1990-talet.
Svante Björkum var redaktör.
Lasse Epstein ansvarade ...
Båda idag eminenta "stockholmsbloggare".

I nästan varje nummer fanns en återblicksdel.
En återblick från det gamla Gamla stan.
Tänk vad man njöt.
Och lärde sig!!

Nåväl tillbaka till portalen.
Portalen som jag hittade när jag letade efter Spångs foto.
Tillbaka till portalen.
Tillbaka till Svartmangatan 20-22.
Genom den går jag varje morgon.
Det mesta är sig likt.
Endast tunnorna är borta!
Tyvärr kanske??
Eller tur är ...


foto: Stockholms stadsmuseum
"Svartmangatan 20, i slutet av 1800-talet. Det vackra rokokosmidet har initialerna PHFMG för Peter Hinrich Fuhrman och hans hustru Margareta Götze. De köpte Ehrenstralska huset på 1700-talet. Peter var stadskällarmästare och vinleverantör till slottet. Han öppnade också en vinstuga på Svartmangatan. Storkyrkoskolan som så småningom flyttade in här, var från början en fattigskola, 1874 blev det Folkskola.
På de närmsta tunnorna står det ättika. Ättika användes för övrigt som "schampo" nere i badet när barnen skulle avlusas. Men vad de andra tunnorna innehåller vet vi inte, kan det vara vin?"
Svante Björkum, Stortorget Nr 2/95

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat! Kul att se att du äntligen vågar erkänna... även om jag själv mer blygsamt menar att i begynnelsen var Martin Klasch. Men då du är inbiten Lindian förstår jag att ett sådant erkännande vore ett väl stort steg för dig. Ett steg i taget.

    Dagens andra portal: Hôtel Rydbergs entréportal finns idag vid Millesgårdens gamla entré.

    SvaraRadera
  3. Ett steg i taget, ger färre felsteg!
    Den andra portalen hade jag ingen aning om??
    Men man lär så länge man inte är portalad!

    SvaraRadera