24 juni 2009

Dagens Gubbar

Skrev om den för ett tag sedan.
Igår fick jag se den.
Utställningen "Gubbar" på Eksjö Museum.
Och så bra den var/är.
(Den pågår till 13/9 2009, missa inte!!!)

Tre mästare.
Tre gubbar.
Mästare på gubbar ...
Albert Engström, Döderhultaren och han Ulf Lundkvist.
Lysande var och en för sig.
Skickliga!
Tänkvärda ...
Men utställningen är också så snyggt gjord.
De tre mästarnas alster "går in i varandras".
Man ser likheterna, man ser olikheterna!
Kan bara skriva tack till den utställningsansvarige.










Eksjösonen Albert Engström har självklart en permanent avdelning.
Och där fick jag bl.a. se en favorit.
Ur "Pyttans ABC" ...


Sa jag glas och bom??
Tyvärr var både han Engströms och han Döderhultarns verk bakom glas ...
Vilket gjorde det lite svårt att fota.
Det är inte så enkelt med allt ljus och blänk.
Men han Lundkvist.
Han jobbar utan glas.
Så till honom lär jag med glädje återkomma med fler tänkvärda!!

***

9 kommentarer:

  1. Verkar bra, utställningen alltså.

    SvaraRadera
  2. Vad köstar inträdet? Ska nog ta mig dit en vacker dag.

    SvaraRadera
  3. pef:
    Utställningen är så pass bra, att den skulle kunna flyttas till den kungliga -)!

    kenneth:
    40 svenska riksdaler!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag fick det intrycket också - att den kunde få komma till fina storsta'n ;)

    SvaraRadera
  5. Lundkvist kommer ju till Nationalgalleriet i höst, men resten???

    SvaraRadera
  6. Han får välan för böveln höra av sig när han e på min gata!!!

    (ge faaan i "min" utställning ;) )

    SvaraRadera
  7. Det är inte så lätt som goa herrn tror, han är ju alltid ute och flyger hahahaha, men det var en fin utställning som han har!!!

    SvaraRadera
  8. Här det bara krussiduller och ord som han sa Albert och Herbert också, tror jag?

    SvaraRadera
  9. Albert och Herbert sa både många lustigheter och sanningar så detta kan nog vara ord som kom från deras läppar!!??

    SvaraRadera