17 december 2009

Dagens Brunnslock

Del 3 i Brunkebergtorgsbrunnslocken ...



Enligt välunderrättade vattenledningskällor ...
Dessa brunnslock är konstverk!!
Beställda av Stockholm Stad till nåt jubileum på nittiotalet??
Tio olika konstnärer fick till uppgift.
Varav en ska vara goda vännen Tove Adman??
Totalt beställdes 10 stycken.
Jag har alltså hittat 4.
Den välunderrättade blev ett gäng förvånad!!??
Han hade ingen aaaaning ...
Han trodde inte att dom låg kvar.
Han skulle nu kolla var de andra finns/fanns.
Han skulle nu kolla vilka de övriga konstnärerna är/var!
Han skulle återkomma.
Jag gör detsamma ...
Jag återkommer!!

***

6 kommentarer:

  1. Men så spännande!!! På första locket tycker jag att det står Knut Posse...? Materialet, ser ut som emalj. Eller är det sten-cement-lera e.d?
    Detta är ett uppslag till utställning va´! Åtminstone en tidningsartikel. Historiken runt, presentation av konstnärerna. GÖR DET, GÖR DET!
    Jag följer fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. En hel brunnslocksutställning!
    Huvva, huvva!!
    Enligt den välunderrättade finns allt nedskrivet i en bok ...

    Knut Posse var med Slaget vid Brunkeberg!!
    Kanske är det som så att alla locken har anknytning till detta slag??

    SvaraRadera
  3. Har missat dina brunnslock. Det såg vid en hastig långväga medelhavsblick ut som glasfat. Väntar med spänning på dina forskningsframsteg. Undrar vilket jubileum det kan ha varit...

    SvaraRadera
  4. pef:
    Aha prickarna är tillbaka :)
    Välkommen hem :), trots allt!

    Klas sa det igår men efterfesten blev lång, medan minnet är kort, men han lovade att leta fram boken ...
    Jag är lite nyfiken på vilka de andra konstnärerna är??

    SvaraRadera
  5. Du är en sann Sjörlåck du som förstår innebörden av prickars vara eller ickevara... tack, trots allt ;)

    SvaraRadera