25 januari 2010

Dagens Slussen

Läser i bladet att "Den nya Slussen tar form".
"Vi kommer att slippa många taskiga miljöer", säger arkitekten Berg!!



Nåväl detta nya reviderade förslag ser betydligt bättre ut än de tidigare.
Renare och rakare rent formmässigt.
Positivt med att man kommer närmare vattnet.
Sen är jag helt överens med han Epstein.
Det känns lite oroande med det stora triangelformade "gallerian".
Men kanske att man slipar ner den, när man finslipat ännu mer??

foto Lasse Epstein

Modellen kan ses i Sjömanshemmet på Peter Myndes Backe 3 vid Slussen.
Jag återkommer när jag sett den ... :)

***

6 kommentarer:

  1. Ja, det känns ju mer godtagbart om man säger så. Mycket blir säkert positivt, samtidigt saknar jag något som får mig att säga: wow! Hoppas att någon av de här glasmodellerna kan utvecklas till det. Det vore ju faktiskt coolt om man kunde passa på att placera ett nytt operahus där, det gamla kan man ju inte riva. Eller ett extra stadsbibliotek.

    SvaraRadera
  2. Ja men exakt!!
    Att det inte blir enbart caféer och gallerier!!
    Att husen blir litta "balla" på någe vis!
    Frågan är om di svenske arkitekterna får till det, när dessutom är många politiker och andra tyckare :), ska lägga sig i ...

    SvaraRadera
  3. Helt klart.
    Enslinjen är viktig, överenslinjen som vi brukar skoja till det med!

    SvaraRadera
  4. Hur orkar dom? Varför ska allt ske på den plätten?

    SvaraRadera
  5. Överhuvudtaget, varför ska det ske saker???

    SvaraRadera