20 mars 2010

Dagens Hål

Tog en sväng ut till Heliosgatan och "Camera Obscura".
"Camera obscura (latin, ’mörkt rum’) är ett ljustätt rum med ett litet hål i väggen som fungerar som ett ljusobjektiv. Om det i ett mörkt rum faller in ljus genom ett litet hål i väggen kan det på motsatta sidan av rummet uppstå en svag, uppochnedvänd bild av det som finns utanför hålet. Camera obscura som princip är en föregångare till de tidiga kamerorna."





Är det inte fantastiskt så säg.
Och kan någon förklara varför det blir så här ...
Jag fattar noll :)

Inte nog med detta.
Inte nog med denna obscura upplevelse!!
Utställningen bjuder på foton av Lena Källberg och Klas Öster.
Källbergs "hålkamerabilder" är helt enorma.
Kolla in dom tre små fotona till höger ...
Tagna under Stockholms maraton med en "tändsticksaskkamera"!!


Vännen Klas Öster bjuder som vanligt på härliga "lomobilder" ...



Utställningen pågår till 4 april.
Missa inte!!


***

5 kommentarer:

  1. Förklara kan jag inte, men facineras. Jag VET att det funkar men inte HUR...
    Lomo känner jag till, Dianakamera har jag ägt. Utan att ha en aning om att det skulle bli ett begrepp.

    Btw, jag har också Scarlett idag...

    SvaraRadera
  2. Lomo är ballt ...
    Gillar deras "regler":
    1. Ha alltid med dig din Lomo
    2. Använd den natt och dag
    3. Din Lomo är en del av dig
    4. Gå så nära du vill och kan
    5. Tänk inte
    6. Var snabb
    7. Du behöver inte på förhand veta vad du fångade
    8. Du behöver inte i efterhand veta vad du fångade
    9. Skjut från höften
    10.Strunta i reglerna

    Scarlett??? :))

    SvaraRadera
  3. Lomoreglerna låter för mig som livsfilosofi...

    SvaraRadera
  4. Mina kunskaper i optik tillåter mig inte att förklara men det är ju DU som är konstnären... Borde det inte kunna uppstå en massa intressanta hjärtformade bilder inne i ett dass?? Idé, kanske? Du får den. David Hockney gjorde en serie intressanta program där han bla framförde teorin att "de gamla mästarna" använde tekniken frekvent.

    SvaraRadera
  5. bb:
    Strunta i reglerna!!

    pef:
    Skulle absolut kunna uppstå en massa på och i ett utedass, men mörkret .. mörkret räcker nog inte till??!!

    Har för mig att konstnärer redan på 1500-talet använde sig av denna teknik!!
    Inget hål är nytt under solen ...

    SvaraRadera