28 januari 2011

Dagens Dansbana

Året var 1996.
Jag ställde ut på Nationalgalleriet.
Då kom det två damer från Skutskär.
Bandystaden Skutskär!
Dom ville ha en modell av den gamla bandybanan ...
Nej nu ljuger jag!
Dom ville ha en modell av en dansbana som funnits på Laxön.
Numera var Laxön ett militärmuseum.
Där skulle modellen stå.

Dansbanan, Laxön

Dansbanan, Laxön

Dansbanan, Laxön

Dansbanan, Laxön

Dansbanan, Laxön

Skalan blev 1:12,5.
Klassisk dockskåpsskala!
Modellen var inga problem, men dockorna!
Huvva, huvva!!
Inte en chans.
Dessutom var min symaskin inne på lagning!
Helene von Bahr däremot ...
Hon hade både kunskapen och en symaskin.

Minns våra härliga skaparkvällar på Prästgatan.
Minns också dockornas mustascher.
Inte damernas, men väl herrarnas.
Dockorna var av tyskt ursprung och alla män hade mustasch.
Ni vet en sån där typisk tysk mustasch :).
Tyska mustascher tillverkade av porslin!!
Omöjliga att slipa ner.
Hrmf ...

Men kanske ...
.. kanske tidens tand har slipat ner dom??

Dansbanan, Laxön

Dansbanan, Laxön

Dansbanan, Laxön


***

4 kommentarer:

  1. Ord som snyggt och imponerad är lätt att använda här!

    SvaraRadera
  2. ....nu blev jag alldeles tyst....vilket jobb! Vilket härligt pyssel! Jag blir lycklig i hela kroppen!

    SvaraRadera