19 juni 2011

Dagens Slas

Efter att ha läst ut "Slas."
Niklas Rådströms mycket läsvärda minnesbok/vänporträtt.
Läsvärd för alla som har(/hade) sin bild av Slas klar!!
Läs den ...
Är det potatisen, eller??

Tänkte till.
Jag måste läsa om de sista av hans böcker.
Kvartetten självbiografiska tillbakablickande ...
Började med en favorit.
Det lyckliga Europa.

På sidan 73.
"När man en gång började riva och rev ner hel mitt älskade Klara i Stockholm, sa många, och skrev många, att det såg ut som om Stockholms innerstad utsatts för flygangrepp under lång tid. Det är mer än dumt att påstå det det. Som innnerstaden då såg ut ser inte en bombad stad ut. Däremot kan jag hålla med om att det Klara man sen byggde upp ser ut som om man byggt upp en bombad stad.
När man rev Klara såg det bara ut som man rev Klara. Det var ju det man gjorde."
Det är ju själva fan att jag inte läste om tidigare.
Det var väl själva fan att jag inte hittade detta inför ...
Men man kan ju lätt och lugnt.
Skriva om det ...
Man kan ju byta ut.
Ut Klara mot Slussen!!
"Däremot kan jag hålla med om att Nya Slussen, som man sen byggde upp ser ut som om man byggt upp en bombad Sluss."
Gäzz!!

Men nu till något helt annat.
Nu till ett möte nyligen.
Eller rättare skrivet ett uteblivet möte ...
Ett omöte i monsunen.

Precis när jag lämnade min lässoffa.
Då kom han Mr Sunshine ...

Mr Sunshine

Från andra hållet kom en paraply tjej.
Skulle Mr Sunshine erbjuda skydd under sitt färgglada?

Uppifrån

Hon fick vackert fortsätta sin blöta vandring ...

Omöte

Mr Sunshine däremot.
Han visade vilken colourfull kille han var.
Vi snackar färgglatt matchande ...

Mr Sunshine

Kan bara konstatera.
Han har inte läst "Stig."
Hade han det hade det blivit ett annat slut ...

Uppifrån

Var det potatisen, eller??
***

4 kommentarer: