02 september 2017

Dagens Gasklocka

Nu går sista visan, dig vill jag sjunga för ..
Nu rivs den ...
Gasklocka nr 4 ...
.. och Svt gjorde en sista resa ...



Vad jag tycker och känner för denna klenod är ju känt ...
.. det är bara att följa tråden bakåt ...
.. men jag är glad att jag inte är ensam ...

"Ingen problematisering överhuvudtaget. Exploatören tillåts gå på som han vill. Vad ska man med en gasklocka som inte kan användas, får han häva ur sig utan att bli ifrågasatt."/Thomas Fång

"Det här är ett flagrant brott mot Stockholms industrihistoria, mot Stockholms horisontlinje Jag har inte ord för att uttrycka mitt förakt"/Jonas Gruvaeus

"Lika illa är den smaklösa arkitekturen man tillåtit som inte tar minsta hänsyn till befintliga natur/miljöaspekter och industribyggnader. Att kalla en monstruös förfulning av området för miljöstadsdel när man samtidigt sprängt bort stora delar av Hjorthagsberget borde vara straffbart!
Sen har jag inget emot att det byggts bostäder där, frågan är bara hur!"/Per-Birger Stenudd


Ja nu är det slut på gamla tider,
ja nu är det färdigt inom kort,
nu skall hela rasket rivas,
nu skall hela rasket bort,
så jag tar farväl och stora tårar rullar på min kind.
Nu är det slut på gamla tider,
nu går gamla gasolfyran i himlen in.

uppdaterat 13:31

"Det är för sorgligt att våra kollektiva minnen, vår gemensamma historia behandlas så respektlöst.
Det framför mig Gula Villan Med trädgården o tvättstugan invid klockan Med kaffebord bland tvättstrecken o skrik o rop med skratt inifrån gasklockan!!!!!
Vilket undebart hembygdsmuseum vi skulle få!!!!!!"/Linda Lysell

"Gasklockan var ett var våra främsta landmärken. På nästan alla filmer där kameran panorerar över staden finns den med, då vet man i den riktningen, nordost, där har vi Hjorthagen. Ett nytt landmärke kommer visserligen att byggas på samma fläck men som inte har något unikt med sig utan bara signalera västerländsk kapitalistisk storvulenhet."/Thomas Fång

***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar