09 januari 2018

Dagens Edvall


Familjeporträtt

Har du sett min lilla mor, svabbar golv på ett kontor
Liten flitig svettig tant tjänar liten slant
Kalla händer stela knän, söker vård hos Stockholms län
Trippar sen på sjukan in, trillar snart av pinn

Ja det är både synd och skam
Huru livet dundrar fram
Över små och svaga
Dom är att beklaga

Har du sett min lilla far vilken skojig kropp han har
Sjukpension så fin och trygg på grund av utnött rygg
Inte längre spika hus, framtig framstår inte ljus
Men får slöa som han vill och även supa till

Ja det är både synd och skam.....

Systern min är denna tös, fyra barn och arbetslös
Inte längre ung och vild, fyrtio bast å skild
Ganska vresig av sig nu denna före detta fru
Framtid, lycka, älskogs hopp det har hon givit opp

Ja det är både synd och skam.....

Å han som ser så jävlig ut är min äldre brorsa Knut
Klagar alltid när vi ses på sin benprotes
Verkar slut med brorsa Knut, tyckes mer och mer sup-ut
Det var mycket mera krut, uti knut förut

Ja det är både synd och skam.....

Men titta nu på lilla jag, skillnad som på natt och dag
Blanka skor och ledig stil, tio meter bil
Röra pulver helt diskret i små prydliga paket
Vilka säljs i hemlighet, gör mig glad och fet

Ja det är både synd och skam.....Ja det är både synd och skam.....

Men titta nu på lilla jag, skillnad som på natt och dag
Blanka skor och ledig stil, tio meter bil
Röra pulver helt diskret i små prydliga paket
Vilka säljs i hemlighet, gör mig glad och fet

Ja det är både synd och skam.....




Allan Edwall sjöng in ”Familjeporträtt” på LP:n ”Vetahuteri” (Silence SRS 4693, distribution Amigo, 1984). Den finns tillgänglig, i två versioner, i CD-boxen (sex CD) ”Alla Allans visor” (National NATCD 055, 2003).

***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar